Halloween party ideas 2015

HATI YANG BERGETAR
 
santai sejenak
Hati ini bergetar lagi. Memang tidak seperti dulu—kala pertama kali ke luar negeri. Namun, getaran itu tetap ada.

Hati memang mesti bergetar akan kehidupan. Dengan getaran hati, hidup menjadi lebih berwarna. Getaran hati itu dengan demikian menjadi tanda ada kehidupan.

Tanpa getaran itu, sebetulnya, kehidupan tetap ada. Tetapi kehidupan tanpa getaran hati boleh jadi kehidupan yang asal ada saja. Sebaliknya, kehidupan dengan getaran menjadi lebih bermakna.

Getaran itu bagi saya amat penting. Dengan bergetar, hati saya mulai bekerja. Pertama-tama mengatasi rasa getar itu. Rasa getar itu pasti ada sebabnya. Inilah yang saya cari.

Hati itu bergetar karena sebentar lagi akan ada perjalanan jauh. Jauhnya tidak seperti dulu kala berangkat ke Italia. Jauhnya hanya sebatas Benua Asia bahkan masih Asia Tenggara. Jauhnya ini tidak memengaruhi getaran hati saya. Namanya keluar negeri pasti sesuatu yang beda banget.

Getaran ini makin kuat kala perjalanan kali ini hanya sebatas singgah. Dari Indonesia ke Malaysia, dari Malaysia ke Filipina dan menetap di sana untuk jangka waktu tertentu. Dari Filipina masih harus ke Thailand. Inilah tujuan akhir yang saya capai.

Sebelum ke Thailand, mesti ke Filipina dulu. Inilah yang membuat hati saya juga ikut bergetar. Entah di Filipina juga akan bergetar. Yang jelas, getaran itu muncul di Indonesia sebelum mencapai Malaysia, Filipina, dan Thailand.

Semoga getaran hati ini membawa kebahagiaan bagi saya.

Maligaya, 7/12/17

Gordi SX

Posting Komentar

Diberdayakan oleh Blogger.